Veldwerk

Wij bieden voor elk leerjaar een buitenervaring in de vorm van een veldwerk-les (of meerdere) aan. Met begeleiding door een NME medewerker.

Vraag naar de mogelijkheden voor het Speciaal Onderwijs.

Onder het overzicht vindt je een toelichting per aangeboden Veldwerkles.


Mei en Juni                                                                                         

  • Roodkapje en de wolf (voor groep 1 en 2)
  • Buiten bezig (voor groep 1, 2 en 3)
  • Pykje 4 Paad (voor groep 1, 2, 3 en 4)
  • Bloemetjes, Diertjes (voor groep 3 en 4)
  • Middenbouw Veldwerk (voor groep 4 en 5)
  • Diertjesdag (voor groep 5 en 6)
  • Waterkant (voor groep 7 en 8)
  • Wilde Bloemen (voor groep 7 en 8)

Herfst en winter

  • Boswandeling * (voor groep 1 en 2)
  • Frederick de Muis (ook in de winter voor groep 1,2 en 3)
  • Ik ben een boom (ook in de winter voor 3, 4, 5 en 6)
  • Herfstles (voor groep 4, 5 en 6)
  • Biologiedagen (voor groep 7 en 8)
  • Wintersnoeiwerk (voor groep 7 en 8)

Roodkapje en de wolf

Voor:                groep 1, 2, 3
Te gebruiken: buiten in de lente, zomer en herfst

Allerlei momenten uit het sprookje van Roodkapje zijn verwerkt tot opdrachten in de natuur voor kleuters. De opdrachtkaarten + het benodigde materiaal bevinden zich in 12 tasjes, die buiten in de volgorde van het verhaal zijn opgehangen.

Groep 8-ers of ouders begeleiden de groepjes kinderen, waarbij elk groepje zelf bepaalt bij welk tasje het begint. Lekker bezig zijn in de natuur en er van alles ontdekken!

Buiten bezig

Voor:                groep 1, 2, 3 (evt. 4)
Te gebruiken: buiten in de lente en zomer

Dit is veldwerk voor jonge kinderen: een doe-doos met 30 opdrachtjes die allemaal buiten uitgevoerd moeten worden. Dit alles is goed voor een uur natuur.

Voor de leraar eenvoudig uit te zetten in het groen in de buurt van de school.

In kleine groepjes onder begeleiding van ouders of groep 8 kinderen worden de opdrachtjes uitgevoerd. Een kleurendobbelsteen bepaalt welke opdracht gedaan moet
worden. Veel ontdekken en zelf ervaren. Alle benodigde materialen zitten in de leskist.

Bloemetjes, diertjes en …
Voor:                 groep 3/ groep 4 van het speciaal onderwijs
Te gebruiken:  buiten in het voorjaar, de zomer en de herfst

Deze leskist is geschikt voor leerlingen die zelf kunnen lezen op het niveau van groep 3: de opdrachten bestaan uit weinig tekst en zijn met grote letters weergegeven. In groepjes van 3 gaan kinderen zelfstandig met de opdrachtkaarten aan de slag. Aan de hand van genummerde kaarten, die van een waslijn gehaald moeten worden, zoeken zij het vogeltje met het bijbehorende nummer + opdracht. Bloemen, bladeren, bodem- en waterdiertjes, van alles uit de natuur komt aan bod.  Ook is er een antwoordenboekje. De leerkracht en een paar ouders (of groep 8-ters) houden in de gaten of de leerlingen het systeem begrijpen en de opdrachten goed uitvoeren.

Aan de Waterkant

Voor:                 groep 5/6
Te gebruiken:  buiten in het voorjaar en de zomer

Het is de bedoeling dat deze veldwerk leskist gedaan wordt onder begeleiding van iemand die de waterdiertjes kent. Er wordt in 3 groepen gewerkt die circuleren langs de 3 thema’s: waterdiertjes, waterplanten en oeverinsecten en de  a-biotische kenmerken van het water.

Met een schepnetje aan het werk wil iedereen wel, maar goed bekijken wat je gevangen hebt is nog wel eens moeilijk. Met hulp van een teiltje water en zoekkaarten komen we er wel uit. Ook de metingen die je verricht aan het water zelf zijn leuk omdat je overal weer andere meetinstrumenten voor nodig hebt. Natuurlijk een thermometer, maar ook een dieptemeter en een helderheidsmeter bijvoorbeeld.

Insecten waaronder libellen, langpoten en hommels vind je o.a. in de oeverbegroeiing. Met loeppotjes vangen we ze even om ze te kunnen bekijken.

 

Frederick de muis

Speciaal voor kleuters. Prentenboek "Frederick" staat centraal in deze gastles. Afwisselend wordt verteld uit het boek en worden praktische opdrachtjes gedaan. De kinderen gaan mee in het verhaal: de muizen zijn hard aan het werk om een wintervoorraad op te bouwen.  Frederick verzamelt echter in plaats van voedsel voor de winter; lichtstralen, kleuren en mooie woorden. De andere muizen vinden het maar raar. Tot in de winter tenslotte het eten op is, ze het koud krijgen en zich gaan vervelen. Dan laat Frederic zijn verzameling zien. Hij vertelt over licht en kleuren. De muizen worden er helemaal warm van. De kinderen verzamelen buiten allerlei kleuren en vangen licht met spiegeltjes, ook werken we in deze les met rijmwoorden waar je blij van wordt.

Middenbouwkist

Een uur naar buiten en zelf ontdekken wat daar allemaal te vinden en te zien is voor groep (3) 4 en 5. De leerlingen werken zelfstandig in groepjes van 3 á 4 kinderen.  Ruiken, voelen, luisteren, kijken, proeven in de natuur met planten, kleine beestjes, vogels en het weer. Het geheel is speels opgezet.
De kinderen dobbelen om te zien welk tasje met 3 opdrachtjes ze mee krijgen.Ze zoeken de boom op waarbij ze aan het werk moeten en pakken daar de spulletjes uit de tas die ze nodig hebben.
Er is een grote variatie aan doe-dingen waarmee iedereen uit de voeten kan. Door de afwisseling in en het actief bezig zijn is het uur zomaar om.

Diertjesdag

Dit is een dag waarbij de leerlingen van gr 5 en 6 gedurende een morgen kennis maken met vele  gewone en bijzondere kleine diertjes. Veel diertjes blijk je al te kennen, maar er is nog een heleboel te ontdekken, zeker in het water.
Er wordt in 3 groepjes gewerkt. Elk groepje bezoekt 3 stations.: bodemdiertjes, waterdiertjes en boomdiertjes. Nadat er diertjes gevangen zijn worden de opdrachten uit het opdrachtenboekje gemaakt. Diertjesdag is vaak op de Naturij, maar kan ook ergens anders worden gedaan. Voorwaarde is dat er water is, dat er wilde bloemen en struiken zijn en dat er dood hout op de grond ligt. Vooral dat laatste is lastig aangezien men parkjes nogal eens netjes opruimt.

Ik ben een boom

Voor groep 4 t/m 6.Gastles, waarin kinderen de levenscyslus van een boom beleven via drama en spel  door de hele klas.

Herfstkist

Deze leskist voor gr 5 en 6 werkt op dezelfde manier als de middenbouwkist. Leerlingen die deze kist al deden kunnen zo aan het werk. De opdrachten zijn iets lastiger en moeten in een omgeving worden gedaan waar genoeg vruchten en paddenstoelen te vinden zijn. Het kan in elk geval op de Naturij, maar in overleg kan het misschien ook dichterbij school.

Biologiedagen   * LF  2018

  Een hele dag met de groep (7/8) het bos in. Een leerzaam schoolreisje zeggen sommigen. Eerst op excursie met een “boswachter”  om de omgeving te leren kennen. Dan onder leiding van iemand van Landschapsbeheer aan het zagen, knippen en slepen en met iemand van NME de Naturij  in groepjes opdrachten doen bij de vlaggetjes. Iedereen is praktisch bezig en leert door zelf te ontdekken. Wat je zelf ontdekt blijft je het beste bij.
Er is veel belangstelling voor. Daarom wordt bij de indeling ervan, zoveel mogelijk geprobeerd elk kind één keer mee te laten doen.